انتقاد جدی رحیم پور ازغدی به قوانین غیرشرعی بانک ها
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۱

در بازار اسلامی رقابت وجود دارد ولی این رقابت از جنس تکالب (سگی) نیست. کلاه‌برداری، ایجاد میل کاذب به مصرف و دلالی در اقتصاد اسلامی وجود ندارد.

به گزارش تسنیم ، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه امروز تهران در خصوص بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرد.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان پیش از خطبه با اشاره به موضوع جلسات پیش از خطبه نماز جمعه در خصوص اقتصاد اسلامی گفت: سؤالاتی در خصوص جلسه قبل اقتصاد اسلامی در نماز جمعه مطرح شده بود که اغلب آن به‌خاطر انعکاس نامناسب آنها در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بود. از همه رسانه‌ها می‌خواهم به‌درستی خبر این جلسات را منتقل کنند تا مخاطبان دچار سوء تفاهم نشوند.
وی با اشاره به سؤالاتی که در خصوص اقتصاد اسلامی مطرح می‌شود مبنی بر “آیا عقلانیت اقتصادی با روایاتی که در مورد اقتصاد اسلامی نقل می‌شود در تعارض نیست؟” گفت: نکته‌ای که در مورد اقتصاد اسلامی وجود دارد این است که بازار اسلامی اولاً بازاری عقلانی تجربی است که عنصر عقلانیت محاسبه، رقابت سالم و سود در آن لحاظ می‌شود و اتفاقاً نقطه مشترک اقتصاد اسلامی با سایر مکاتب اقتصادی تکیه بر عقلانیت است. در اقتصاد اسلامی قرار نیست به‌طور کلی نقل جای عقل را بگیرد. تعریف اسلام از بازار، اقتصاد، سود و تجارت در جایی با سایر نظریه‌های اقتصادی تفاوت دارد که در روایات به‌صورت مصداقی به آن اشاره می‌کنیم.
سخنران پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران در تعریف بازار اسلامی گفت: بازار اسلامی در تعریف اقتصادی اسلامی بازاری است که یک عقلانی باشد و دیگر اینکه تجربی باشد به‌علاوه اینکه اخلاق، خداباوری و عدل‌محوری در آن لحاظ شود. در بازار اسلامی رقابت وجود دارد ولی این رقابت از جنس تکالب (سگی) نیست. کلاه‌برداری، ایجاد میل کاذب به مصرف و دلالی در اقتصاد اسلامی وجود ندارد.
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: تا جایی که اقتصاد علمی باشد، بازار هم اسلامی هست. متفکران مسلمان می‌توانند دیدگاه‌های متفکران غیرمسلمان را بررسی کنند و آنهایی را که مخالف اسلام و شرع نیست استفاده کنند. در تعریف بازار اسلامی و غیراسلامی به شناسنامه گوینده نگاه نمی‌کنیم بلکه آنچه گفته می‌شود، مهم است.
عضو شورای فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در برگزاری کرسی‌های نقد و بررسی گفت: پیشنهاد می‌کنم در نماز جمعه‌ها کرسی‌های انتقادی برای مسئولین و نهادها اقتصادی برگزار شود و اینها به سؤالات نظری و عملی مردم پاسخ دهند. به‌نظر من برخی قوانین بانک‌داری ما غیرشرعی است و مسئولان می‌گویند اضطرار باعث شده است، در صورتی که اضطرار نیست و تنبلی است.
وی ادامه داد: ۲۰ سال پیش مقام معظم رهبری بحث وجدان کاری را مطرح کردند و حالا این سؤال وجود دارد: چند قانون در این زمینه تصویب شده است و ادارات و حوزه و دانشگاه در این مورد چه‌کاری انجام دادند؟
رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: تا زمانی که اقتصاد علمی است حتی اگر شرق و غرب هم گفته باشد آن اقتصاد اسلامی است. البته به‌شرط آنکه با ارزش‌های اسلامی مغایرت نداشته باشد. از آنجایی اقتصاد غیراسلامی می‌شود که هدف مادی شود و روش‌های غیرمشروع به‌عنوان پایه روش‌های اقتصادی قرار بگیرد. وقتی تعریف انسان مادی می‌شود دیگر اقتصاد اسلامی نخواهد بود، تعریف انسان می‌تواند الهی باشد یا غیرالهی، اقتصاد اسلامی همان اقتصاد علمی است به‌علاوه اخلاق و عدالت.
عضو شورای فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: تجارت در اقتصاد اسلامی امری خلاف اخلاق نیست و در احادیث و روایات زیادی پیامبر اسلام فرمودند تجارتی که کمک کند فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده کم شود به‌شرطی که سود نامشروع نباشد عین عبادت است. در اقتصاد اسلامی باید انتقال منظم بین تولید و خدمات فراهم شود، اینکه با یک تلفن و نفوذ و رانت پول جمع شود این اقتصاد اسلامی نیست.
وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (علیه السلام) گفت: حضرت علی (علیه السلام) جامعه اسلامی را به خشیت الهی توصیه کرده و تأکید کرده است که جامعه اسلامی باید از دورویی و ریا پرهیز کند، پنهان و آشکار نباشد، خانواده منافق، بازار منافق، مسئول منافق از آسیب‌های جامعه اسلامی است. توصیه دیگر امام بر این است که وقتی عصبانی و خوشحال هستید حدود و حقوق را زیر پا نگذارید. سوم اینکه جامعه اسلامی چه فقیر باشد یا ثروتمند باید کار کند. چون روح و روان انسان به کار احتیاج دارد. در روایات اسلامی آمده است که سه چیز باعث فساد قطعی می‌شود: جوانِ بیکارِ مرفه، بازار و مردمی که از کار فرار می‌کنند هیچ‌گاه بازار اسلامی نخواهد داشت.
رحیم‌پور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما روایت داریم که حریصِ نمازخوان بین کفار محشور می‌شود چون توحید با حرص نمی‌تواند کنار هم قرار گیرد. اما در جای دیگری امام صادق (علیه السلام) به یکی از یاران خود می‌فرماید که کار را رها نکند، به دو دلیل، یکی اینکه از اعتبار خواهد افتاد و قدرت فکری انجام کار را از دست می‌دهد و دیگری اینکه نبض بازار کار را از دست خواهد داد و از گردونه رقابت حذف می‌شود.
وی با نقل روایتی از امام رضا ادامه داد: هرچه در اقتصاد اسلامی حرام شده است خط قرمزهای انسانیت است. محرمات در اقتصاد اسلامی مثل سیم خارداری است که بر لبه پرتگاه کشیده می‌شود و هرچه در آن حرام شده است بنا به حکمت و ضرورت است.
عضو شورای فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند در بازار حرام‌خوری نکنید و از محرمات پرهیز کنید، به دو دلیل که یکی سرمایه و مال تباه نشود دوم اینکه آدم‌ها کشته نشوند. شما اگر به دادگاه بروید و پرونده‌ها را ببینید چه کلاه‌برداری‌ها و قتل‌ها و خشونت‌های اجتماعی به‌خاطر عدم رعایت حدود و مقررات اسلامی پیش آمده است. امام رضا (علیه السلام) بر این تأکید داشتند که بازار اسلامی بازاری است که سود فرد در ضرر دیگری نباشد.
وی افزود: وقتی مال مردم‌خوری رایج شد کم‌کم تجارت سالم و صنعت ترک می‌شود و روش صحیح معاش نیز حذف می‌شود و تولیدکننده می‌گوید که چرا زحمت بکشم و سود کمتری بگیرم.
رحیم‌پور ازغدی در بخش پایانی سخنان خود به نقل روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در خصوص شاخصه‌های بازار اسلامی پرداخت و گفت: پیامبر فرمودند هرکس وارد خرید و فروش می‌شود باید ۵ خصلت را رعایت کند، در غیر این صورت آن بازار غیراسلامی است و حق خرید و فروش ندارد. این پنج خصلت عبارتند از: ۱. ربا نخورد به‌معنای آنکه پول پول بیاورد، ۲. سوگند نخورند، در بازاری که خریدار، فروشنده و واسط قسم بخورند دیگر اسلامی نیست، ۳. کتمان عیب از سوی فروشنده در خصوص محصول صورت نگیرد، ۴. از جنس بیش از آن که هست تعریف نکند و ۵. خریدار توی سر جنس نزند و از ارزش جنس معامله شده کم نکند.
وی ادامه داد: پیامبر در جای دیگری به یکی از اصحاب که می‌خواست تجارت کند گفت: سه خصلت را باید رعایت کنی ۱. اگر کسی از تو جنسی خرید و پشیمان شد پس بگیری، ۲. اگر کسی دستش تنگ شد به او فشار نیاوری و ۳. آنچه از حق توست حتی از یک ریال هم نگذری.


پاسخ دهید

اسلام علوی یعنی توحید و عدالت
گروه تعاون الحیاه

قرض الحسنهٔ الحیاه
انتشارات الحیاة
خرید آنلاین کتاب