دربارهٔ تارنمای «الحیاه»

یکم: رسالت انبیا از آغاز دو محور اساسی داشته است که قرآن کریم بر آن اصرار ورزیده: توحید و اقامه ی قسط و عدل. اولی عقاید صحیح و دوم مناسبات اجتماعی صحیح و عادلانه. و این هردو میراثیست که شیعه بدان مفتخر است و نمیباید از هیچ کدام کوتاه بیاید.

وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت‏ (سوره مبارکه نحل، ۳۶)
در میان هر امت رسولی فرستادیم تا خدای را بپرستند و از طاغوت (و مناسبات طاغوتی) بپرهیزند.

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ، وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ، لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط (سوره مبارکه حدید، ۲۵)
فرستادگان خود را با پیغامهاى روشن گسیل داشتیم، و با ایشان کتاب و ترازو فرو فرستادیم، تا مردمان به دادگرى برخیزند …

أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً، وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّه‏ ( سوره مبارکه آل عمران، ۶۴)
…که جز خداى را نپرستیم و چیزى را شریک او ندانیم، و برخى از ما برخى دیگر را، به جاى خدا، ارباب و خداوندگاران خویش نشمارند

قُلْ: أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ … (سوره مبارکه اعراف، ۲۹)
بگو (اى پیامبر!) پروردگارم به من دستور (بر پا دارى) قسط و دادگرى داده است …

و…

دوم: التوحید و العدل، علویَان
چگونه میتوان از علی و شیعگی او دم زد و در عقاید شاگرد غیر علی بود؟ چگونه میتوان در عقاید شاگرد یونان بود و از یاد برد خطبه های توحیدی امیر المومنین را؟
و چگونه میتوان شیعه بودن و نشنیدن فریاد های عدل گستر علی…

وَ قَالَ علیه السلام: الْعَدْلُ‏ حَیَاهُ الْأَحْکَام‏. (غررالحکم، ۳۰)
عدالت حیات احکام است.

الامام علی (ع): .. و ما اخذ اللَّه‏ على‏ العلماء، أن لا یقارّوا على کظّه ظالم و لا سغب مظلوم‏ (نهج البلاغه، ۵۲)
و پیمانى که خدا از علما گرفت، که در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمکش خاموش و آرام نمانند…

الامام علی (ع): دخلت‏ بلادکم‏ بأشمالی هذه و رحلتی و راحلتی ها هی، فإن خرجت من بلادکم بغیر ما دخلت، فإنّنی من الخائنین‏ (مناقب جلد ۲ صفحه ۹۸)
با این جامه‌‏ها(ى مندرس) به سرزمین شما آمدم، و بار و بنه‏‌ام همین است که مى‏‌بینید، اکنون اگر از بلاد شما با چیزى جز آنچه با آن آمده بودم بیرون روم، از خیانتکاران خواهم بود.

و… و… و…

چگونه می‌توان شیعه بود در برابر این فریادهای تاریخ سکوت کرد.

سوم: نمی‌توان سکوت کرد و نباید سکوت کرد…

رحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا … فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ‏ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا (عیون اخبار الرضا علیه السلام -جلد ۱ صفحه ۳۰۷)
خدا رحمت کند بنده ای را که مکتب (تعالیم) ما را زنده کند. زیرا مردم اگر سخنان ما اهل بیت را بشنوند (و دریابند) بحتم از ما پیروی خواهند کرد.

چهارم: التوحید والعدل، علویَان
وب سایت الحیات تلاشی است برای احیای این دو اندیشه بنیادین تشیع و غبارزدایی از چهره‌ی زیبای اسلام اصیل شیعی. تلاشی برای بازگشت به عقاید صحیح اوصیایی و یادآوری اصول حیات بخش عدالت شیعی که این روز ها در میان هیاهوی اندیشه‌ها و هجمه عملکردهای ناصحیح مظلوم واقع شده ست.

وب سایت الحیات بر محور دائره المعارف شیعی الحیات (۱۲ جلد) شکل گرفته که طی سال‌ها تلاش مولفانش، محور آن پاسخگویی به نیاز مسلمان امروز به دسترسی مستقیم به معارف توحیدی و انسانی، معارف اعتقادی و اجتماعی قرآن و اهل بیت است.

پنجم: نباید سکوت کرد و نمی‌توان سکوت کرد.

اسلام علوی یعنی توحید و عدالت
گروه تعاون الحیاه

قرض الحسنهٔ الحیاه
انتشارات الحیاة
خرید آنلاین کتاب